Πανελλαδικές: Η άποψη της ΕΕΦ για το Γ3 θέμα της Φυσικής

Σχετικά με το ερώτημα Γ3, του θέματος Γ, των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2023 Ημερησίων και Εσπερινών Γενικών Λυκείων, στο μάθημα Φυσική Προσανατολισμού, η Επιτροπή Παιδείας της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών σημειώνει τα ακόλουθα:

1. Η απάντηση του ερωτήματος απαιτεί την εφαρμογή του β’ κανόνα Kirchhoff, σε κύκλωμα που εμφανίζονται δύο (2) ηλεκτρεγερτικές δυνάμεις, οι οποίες οφείλονται σε φαινόμενα επαγωγής.

2. Οι υποψήφιες/οι του 2023 έχουν διδαχθεί τον β’ κανόνα Kirchhoff κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους στη Β’ Τάξη. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2021–2022 (http://iep.edu.gr/el/graf-b-yliko-2021-2022/geniko-lykeio), η παράγραφος 2.3 Κανόνες του Kirchhoff ανήκει στη διδακτέα ύλη. Στους στόχους του Αναλυτικού Προγράμματος, περιλαμβάνεται και ο ακόλουθος: «Διατύπωση και εφαρμογή του 1ου και του 2ου κανόνα του Kirchhoff στην εκτέλεση εργαστηριακών ασκήσεων και την επίλυση ποσοτικών προβλημάτων.». Στις παρατηρήσεις, περιλαμβάνεται και η ακόλουθη: «Να γίνει εφαρμογή του δεύτερου κανόνα του Kirchhoff σε βρόχο με δύο ιδανικές πηγές με ΗΕΔ Ε1 και Ε2 και ένα αντιστάτη R και στις δύο περιπτώσεις στις οποίες οι πηγές έχουν την ίδια ή αντίθετη πολικότητα.». Στις ενδεικτικές προσομοιώσεις/δραστηριότητες, περιλαμβάνεται και η ακόλουθη: «Κανόνες του Kirchhoff, ΕΚΦΕ-ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΩΝ (https://ekfe-ampel.att.sch.gr/?p=915)». Σημειώνεται επίσης ότι, η διδασκαλία της παραγράφου 2.3 Κανόνες του Kirchhoff πραγματοποιείται περί την δωδέκατη (12) ώρα διδασκαλίας του μαθήματος [έκτη (6) σχολική εβδομάδα].

3. Οι υποψήφιες/οι του 2023 έχουν ανακαλέσει την προϋπάρχουσα αυτή γνώση κατά την επίλυση των προβλημάτων του σχολικού βιβλίου 5.66 (Τεύχος Β’, σελ. 225), αλλά και 5.68 (Τεύχος Β’, σελ. 226), τα οποία, σύμφωνα με τις Οδηγίες Διδασκαλίας του μαθήματος (http://iep.edu.gr/el/graf-b-yliko-2022-2023/geniko-lykeio-2022-2023) ανήκουν στην εξεταστέα ύλη.

4. Στις παραπάνω οδηγίες, περιλαμβάνεται και η: «Εκτός από … ασκήσεις και προβλήματα … (β) επαγωγικής τάσης σε ράβδο σε συνδυασμό με υπάρχουσα πηγή ΗΕΔ …». Πέρα από το ότι η περίπτωση του ερωτήματος Γ3 είναι διαφορετική, οι υποψήφιες/οι του 2023 θα έπρεπε να γνωρίζουν τη λύση των προαναφερθέντων προβλημάτων.

5. Οι Οδηγίες Διδασκαλίας του μαθήματος οφείλουν να μη δημιουργούν ούτε καν υποψία παρερμηνειών και καλούμε το Ι.Ε.Π. να εστιάσει περισσότερο σ’ αυτή την κατεύθυνση. Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών είναι πρόθυμη να συμβάλλει στην προσπάθεια αυτή.

Ευχόμαστε δίκαια αποτελέσματα σε όλα τα παιδιά!

Πηγή: esos.gr