Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο

Οι σχολικές εκδρομές, τα «παρατράγουδα» και οι εκπαιδευτικοί ως αποδιοπομπαίοι τράγοι

Οι πολυήμερες (διήμερες, τριήμερες, πενθήμερες) σχολικές εκδρομές πραγματικά μένουν αξέχαστες, δυστυχώς όμως σε ορισμένες περιπτώσεις μετατρέπονται σε εφιαλτικές. Μέχρι τώρα πολλά είναι πανελλαδικά τα περιστατικά που έχει καταγράψει το αστυνομικό δελτίο, ενώ κάποια δεν έγιναν ποτέ ευρέως γνωστά. Συλλήψεις, για κατοχή ουσιών από μαθητές, βαριά περιστατικά σοβαρής μέθης, ατυχήματα σωρηδόν.

Χθες την «πλήρωσε» η εκπαιδευτικός για το 15χρονο μαθητή που, σύμφωνα με την ανακοίνωση της Αστυνομίας, έβαλε με αεροβόλο πιστόλι εναντίον αστυνομικού στο κέντρο της πόλης των Ιωαννίνων.

Ο μαθητής βρισκόταν εκεί σε σχολική εκδρομή και ο αστυνομικός εκτελούσε υπηρεσία τροχαίας αστυνόμευσης.

Ο μαθητής συνελήφθη και ο εισαγγελέας Ιωαννίνων όρισε τακτική δικάσιμο για τον Δεκέμβριο του 2023 για παραβάσεις της νομοθεσίας περί όπλων. Μετά τη σύλληψη του  μαθητή , συνελήφθη η εκπαιδευτικός, η οποία συνόδευε στην εκδρομή μαθητές του σχολείου όπου φοιτά και ο ανήλικος.

Είναι προφανές ότι οι εκπαιδευτικοί σηκώνουν όλο το βάρος των ευθυνών και όλοι ζητούν από αυτούς να είναι υπεύθυνοι για τα πάντα, να είναι γνώστες των πάντων, και κυρίως να αποτελούν τα εξιλαστήρια θύματα για οποιοδήποτε κακό προκύψει, φταίνε δε φταίνε… Ανεπιθύμητα συμβάντα πάντα θα υπάρχουν στις σχολικές εκδρομές, αλλά δεν μπορεί ο εκπαιδευτικός να είναι ο αδύναμος κρίκος της αλυσίδας ή ο “αποδιοπομπαίος τράγος” που θα φορτώνεται κάθε φορά τις ευθύνες.

Είναι πασιφανές ότι καθηγητές- συνοδοί σχολικών εκδρομών, φαίνεται να παίζουν κορώνα- γράμματα την προσωπική και οικογενειακή τους γαλήνη, απροστάτευτοι από την ίδια την Πολιτεία σε περιπτώσεις κρίσεων….

Το νομικό πλαίσιο δεν καλύπτει κανέναν από τους καθηγητές σε περίπτωση που συμβεί οτιδήποτε στην εκδρομή. Οι δηλώσεις των γονέων δεν προσφέρουν κανένα ελαφρυντικό. Την ευθύνη για κάθε έναν από τους μαθητές έχει ο καθηγητής και κανένας άλλος.

Σχολικές εκδρομές : «Πολλές φορές ξεκινάμε με την ψυχή στο στόμα μην συμβεί τίποτε στα παιδιά»

Λυγίζουν μπροστά στο παρακλητικό βλέμμα των μαθητών τους που τους ζητούν να τους συνοδεύσουν στις σχολικές εκδρομές. Άλλοτε μετά από πιέσεις που πολλές φορές καταλήγουν και σε αποχές και σε καταλήψεις κυρίως όμως επειδή θεωρούν ότι οι εκδρομές αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας και δεν θέλουν να στερήσουν από τα «παιδιά» τους τις εμπειρίες των εκπαιδευτικών εξορμήσεων, η πλειονότητα των εκπαιδευτικών συνοδεύουν στις πολυήμερες σχολικές εκδρομές.

Οσο κι αν ακούγεται εύκολο, να συνοδεύσει κανείς 100 παιδιά σε μαθητική εκδρομή, το ρίσκο είναι μεγάλο. Ουσιαστικά οι λίγοι συνοδοί καθηγητές θα πρέπει να είναι χωρισμένοι σε… 100 κομμάτια για να μπορέσουν να ελέγξουν τους μαθητές που συνοδεύουν και για τους οποίους έχουν την ευθύνη.

Ενδεικτικά να θυμίσουμε ότι πριν από κάμποσο καιρό δύο εκπαιδευτικοί που είχαν συνοδεύσει μαθητική εκδρομή Γυμνασίου της Μαγνησίας στη Ζάκυνθο, κρίθηκαν ένοχοι για σωματική βλάβη από αμέλεια 14χρονου τότε μαθητή και τους επιβλήθηκε ποινή φυλάκισης 15 και 10 μηνών αντίστοιχα. Οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί στάθηκαν σαν γονείς στο προσκέφαλο μαθητή τους που αντιμετώπισε σοβαρό πρόβλημα υγείας. Βρέθηκαν όμως κατηγορούμενοι και κρίθηκαν ένοχοι…

Πρόσφατα μαθήτρια έπεσε από το μπαλκόνι ξενοδοχείου, όταν προσπάθησε να περάσει από μπαλκόνι σε μπαλκόνι, για να επισκεφθεί συμμαθητές της. Άλλη μαθήτρια έπεσε στο κενό υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες από τον δεύτερο όροφο ξενοδοχείου της Ρώμης, όπου βρισκόταν στο πλαίσιο 6ήμερης εκδρομής του σχολείου της.

Πλευρές των σχολικών εκδρομών στο περιθώριο των συζητήσεων

Είναι αλήθεια ότι πολλές πλευρές των σχολικών εκδρομών μένουν συνήθως στο περιθώριο των συζητήσεων. Π.χ. οι σχολικές εκδρομές με διανυκτερεύσεις αποτελούν το όνειρο των μαθητών. Πρόκειται για τη «μεγάλη έξοδο», μια μυθοποιημένη λειτουργία «ελευθερίας» που συνδέεται, όμως, χωρίς να το διακηρύσσει με παράγοντες ξένους προς τους σκοπούς για τους οποίους γίνεται.

Η «αριθμητική» των σχολικών εκδρομών φέρνει στην επιφάνεια ένα συνολικό τζίρο που ξεπερνάει, σύμφωνα με εκτιμήσεις, τα 15 εκατ. ευρώ, τα οποία μοιράζονται 1-2 δεκάδες τουριστικά πρακτορεία και άλλοι τόσοι επιχειρηματίες της Ρόδου, της Κέρκυρας και της Κρήτης (αν και τα τελευταία χρόνια έχουν προστεθεί τα Ιωάννινα, η Θεσσαλονίκη κ.λπ.), περιοχές στις οποίες κατευθύνεται το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών.

Η «πολιτική οικονομία» της πενθήμερης φέρνει στο φως την ταξική διαφοροποίηση, καθώς χωρίζει το μαθητικό πληθυσμό στα δύο, σε εκείνους που έχουν και σε εκείνους που δεν έχουν τη δυνατότητα να σηκώσουν το βάρος της πολυδάπανης εξόδου, αποκλείοντας τους δεύτερους.

«Το βάπτισμα της ενηλικίωσης», όπως πολλές φορές υποδηλώνει η συμμετοχή στην πολυήμερη εκδρομή, έχει και την κοινωνιολογία της. Δεν πρέπει κανείς να ξεχνά την εκμετάλλευση των τουριστικών πρακτόρων, που πολλές φορές αντιλαμβάνονται τον μαθητικό πληθυσμό σαν γαλακτοφόρα αγελάδα που δεν έχει την εμπειρία και τη δυνατότητα να αντιδράσει στις παρατυπίες και την αθέτηση των συμφωνιών.

Τέλος, δεν πρέπει να μείνει έξω από το στόχαστρο της κριτικής το ίδιο το περιεχόμενο των σχολικών εκδρομών. Είναι σίγουρο και κατανοητό ότι ο μαθητής θέλει να ξεσκάσει, να αλλάξει παραστάσεις, να πάρει μια ανάσα για τη συνέχεια. Ομως είναι επίσης σίγουρο ότι τίποτε δεν έχει να προσφέρει σε αυτήν την κατεύθυνση το «στημένο ξενυχτάδικο», η υποκουλτούρα και τα «ποτά μπόμπες».

 Πηγή: alfavita.gr